Hvem er Mary? Kvinderne bag varemærket | Miss Mary of Sweden
Gå til hovedindhold
Refunded Returns

Hvem er Mary? Kvinderne bag varemærket

Hvad ville Miss Mary være uden alle de fantastiske kvinder? Ikke bare jer dejlige kunder, men også alle vores dygtige medarbejdere. Faktum er, at vi overhovedet ikke ville eksistere, hvis det ikke var for en bestemt kvinde: Mary. Jo, det er faktisk en rigtig kvinde, som vi er opkaldt efter. Følg med og mød nogle af kvinderne bag Miss Mary of Sweden.

Vi bruger meget tid på at fortælle om vores dejlige produkter, som vi er så stolte af. Men vi er selvfølgelig lige så stolte over vores ansatte. Uden dem ville vi ikke være i stand til at levere den kvalitet,  vi stræber efter i både vores produkter og service. Derfor vil vi benytte lejligheden til at fortælle om ansigterne bag varemærket: De, der sørger for, at en Miss Mary BH går fra skitse til færdigpakket produkt.

Vidste du, at når du får en af vores BH'er i hånden, så har den næsten kun gået gennem kvindehænder? Fra vores designere og mønsterkonstruktører til syersker og tilskærere, fra de, der pakker produkterne til vores kundeservice. Miss Mary of Sweden består af hårdtarbejdende og helt fantastiske kvinder.


En herlig gruppe af Miss Mary of Swedens medarbejdere i december 2019.

KVINDEN, DER STARTEDE DET HELE

Hvis det ikke havde været for Marwel Rydström, så ville man aldrig kunne have Miss Mary undertøj på i dag. Marwel - eller Mary, som hun faktisk blev kaldt - grundlagde virksomheden sammen med sin mand, Ingemar Rydström, allerede i 1957.

I de første år hed virksomheden Marys Modehus og solgte damekonfektion via postordre. Dameundertøj, som vi nu om dage associeres med, lancerede vi først i 1962 og det blev straks en enorm succes. Læs mere om kollektionen her. 

 


Kvinden, der startede det hele: Marwel ”Mary” Rydström

Kjolerne, frakkerne og det andet tøj blev syet på atelier. Det vil sige, at alt tøjet blev syet af den samme syerske i hjembyen Borås. ”Direkte fra syerskens hjem til dig”, blev det kaldt. Tøjet var kendetegnet ved en høj kvalitet med et lavere prisniveau end lignende kvalitetsmærker. Inden virksomheden blev startet, havde Marwel designet og skabt mange stykker tøj til venner og bekendte. Med sin nystartede virksomhed kunne hun nu også tilbyde sine kreationer til en større kundegruppe og et større publikum. Ved at skippe mellemled og butikker kunne priserne holdes nede takket være direkte salg via egne kataloger.


I begyndelsen hed virksomheden "Marys Modehus”

KVINDELIGT LEDERSKAB

Selvom Marwel ikke selv var administrerende direktør (hendes mand Ingemar var virksomhedens første), så var det hendes kreative vision og sortiment, der satte præg og holdning på Miss Marys varemærke. Vores første kvindelige administrerende direktør ved navn Zora Eliasson begyndte i 2007. Da hun holdt op i 2013, overtog vores nuværende administrerende direktør Elisabet Sandström. Det var hende, der førte virksomheden fra et klassisk postordrefirma til det moderne e-handelsfirma, som vi er i dag. Hvis du følger os på Facebook eller Youtube, så har du sikkert set Elisabet i nogle af de populære videoer, hvor hun plejer at præsentere sit favoritundertøj.

Nu om dage sælger vi via vores egen e-shop eller vores detailforhandleres webbutikker og kataloger. Men kataloget findes stadig i Sverige og Norge, og er vældigt populært. Hvis du bladrer i et af katalogerne, så har du måske bemærket, at der altid er en lille, kort kronik af vores nuværende administrerende direktør Elisabet Sandström på side 2. Denne introtekst er ikke noget nyt koncept. Der har været samme slags i næsten alle Miss Marys kataloger, lige fra starten. Helt fra 1950'erne til 1980'erne arbejdede Marwel som designer og kreativ chef på Miss Mary og det var hende, der forfattede dem og underskrev med ”Hilsen fra Miss Mary”.  Det er så herligt at læse teksterne i dag. Nedenfor ses et udpluk fra kataloger fra 70'erne.

Katalog-kronikken blev også i flere år skrevet af den velkendte undertøjsdesigner og BH-guru Camilla Thulin, der arbejdede for Miss Mary i næsten 10 år.


Camilla Thulins tanker, sakset ud fra vinterkataloget i 2008


Vores designteam i Borås: Marie-Louise Asphäll, Anne Nero og Ing-Marie Axelsson.

Selve hjertet i Miss Marys virksomhed er selvfølgelig sortimentet – nu om dage mest BH'er og andet undertøj. At skabe undertøj er ikke et arbejde, der kan laves af én person. Det kræver et tæt samarbejde mellem designeren, tilskæreren (den, der tegner mønsterdelene og har ansvar for pasformen i alle de forskellige størrelser) og prøvesyerskerne.

Når vi har valgt at have kvindelige mønsterkonstruktører, der har ansvar for pasform og komfort, så er det fordi, at man som kvinde selv ved, hvor ubekvemt det er på lange dage at have en dårligtsiddende BH på. Udover at vi anvender prøvemodeller og et testpanel med kvinder, så prøvekører vi også selv vores egne produkter. Det er vigtigt at kunne stå helt inde for pasform og kvalitet! Læs mere om vores designafdeling og kunsten at skabe en BH her.

VIRKELIG - FRA KVINDER TIL KVINDER

Til forskel fra mange andre undertøjsmærker så står Miss Mary virkelig for ”Fra kvinder til kvinder” med sjæl, hjerte og sortiment. Vores produkter er ikke skabt ud fra et mandligt perspektiv med sexet undertøj, hvis formål først og fremmest er at lokke og forføre. Den typiske Miss Mary kunde klæder sig på helt for sin egen skyld. Hun hviler i sig selv og kan godt lide smukt kvalitetsundertøj, som giver støtte, hvor der er brug for det, har en fantastisk pasform og er ualmindelig behageligt at have på. Vores mål er at skabe BH'er med en pasform, der er så behagelig, at man ikke kan mærke, man har dem på. For sjov siger vi, at livet er for kort til ubehageligt undertøj, men det er aldrig for sent at ændre det, vel? 

Hvis du føler dig den mindste smule usikker på, hvordan du får undertøjet til at sidde rigtig behageligt, så kan vi varmt anbefale dig at kontakte vores kundeservice. Størstedelen af vores kundeservice sidder på vores hovedkontor i Borås (vi har også kundeservice i Norge) og ledes af vores kundeservicechef Ida Hallberg. Vi mener, det er vigtigt, at kun kvinder arbejder i kundeservice, fordi mange kunder ville nok finde det besværligt at tale om bryster og BH'er med en for dem ukendt mand. Nedenfor kan du se et udsnit af vores kundeserviceteam. Fra venstre: Frauke, Leontine, Emma og Jessica.

Uden jer kunder havde vi selvfølgelig ikke kunne fortsætte med at gøre det vi elsker: At give støtte til andre kvinder. Intet gør os stoltere, intet giver os mere energi, intet gør os mere taknemmelige end at vide, at det undertøj vi skaber faktisk gør en forskel i så mange kvinders liv.

Tak for 60 år med kærlighed. Tak fordi du er dig. Husk, at du er helt unik og fantastisk, og vælg undertøjet for din egen skyld.

Tilføj kommentar

Plain text

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.