Som designer har jeg altid fokus på Miss Marys kunde

17 Jan 2020 8:25 AM
Annica Svensson

Hvordan er det at arbejde som undertøjsdesigner? I denne uges blogindlæg møder vi Miss Marys designer og mønsterkonstruktør Marie-Louise Asphäll for at få et indblik i, hvordan det går til, når de udvikler nye kollektioner. Desuden har vi spurgt hende, om hun har nogle personlige favoritter i sortimentet. Dette og meget mere får du kendskab til i vores dybdegående interview.


Hvis du har købt en Miss Mary BH i løbet af de seneste år, så er der stor chance for, at den er skabt af Marie-Louise Asphäll, der har arbejdet hos os i snart 10 år. Sammen med kollegerne Anne Nero og Ing-Marie Axelsson, der også arbejder som designere og mønsterkonstruktører på hovedkontoret i Borås, er de ansvarlige for alle vores nye kollektioner. Det er en fasttømret trio, som vi er umådelig taknemmelige for at have som kolleger. Vi smuttede derfor over til designafdelingen for at udveksle nogle ord med Marie-Louise og se, hvad der egentlig kræves for at udvikle en kvalitets-BH.

Marie-Louise med to af sine personlige favorit-BH'er fra Miss Marys sortiment.


Hvordan ser en almindelig arbejdsdag ud for dig?
Jeg afprøver et eller flere af mine stykker undertøj på en kollega eller på en af de kvinder, som vi har bedt om at komme ind og prøve. Hvis undertøjet ikke sidder, som vi ønsker det, foretager jeg de nødvendige ændringer og udskærer en ny i samme størrelse, som vores syafdeling derefter syr. Hvis den sidder godt, sætter jeg mig til pc'en og konstruerer den næste skålstørrelse. Vi er ialt tre designere/mønsterkonstruktører, der alle har et antal modeller, som vi arbejder på samtidigt.


”I mit arbejde som designer har jeg altid fokus på Miss Marys kunde.”


Hvad er det sjoveste ved dit arbejde?
Det er svært at svare på, for alle delene er sjove. Der er en tydelig begyndelse og slutning i opgaverne, hvert stykke undertøj og hver kollektion er jo individuelle projekter. Det er en krævende udfordring at skabe en ny kollektion. Vi indhenter inspiration og dokumentation og opbygger derefter en kollektion, baseret på hvad vi tror, at kunderne ønsker. Alt skal overvejes; valg af materiale, hvilke størrelser, modeltype og så videre. Det er også en sjov proces at begynde at arbejde med pasformen. Det gør vi, efter at tøjprøverne til fotooptagelserne er klar. Vi har et meget tæt samarbejde i afdelingen. Synspunkter fra de andre er meget velkomne, for vi ønsker jo at få det bedste resultat frem. Det er skønt at være ansat på en arbejdsplads, som ikke har ego-problemer. Der er ikke noget med jeg eller min, det er altid vi og vores. Det er en herlig fornemmelse.


Hvad lavede du, inden du begyndte hos Miss Mary?


Jeg læste til designteknolog på Textilhögskolan i Borås (International School of Textiles at University of Borås). Derefter supplerede jeg med en 1-årig grunduddannelse i modedesign, også ved Textilhögskolan i Borås. Før det boede jeg i Stockholm og havde mit eget syatelier i nogle år. Jeg er også uddannet skrædder. Udover at arbejde i modebranchen har jeg også arbejdet indenfor indretning, blandt andet på indretningsmagasiner som redaktionsassistent og freelance indretningsekspert.


”Der er ikke noget med jeg eller min, det er altid vi og vores.”

Det er usædvanligt at arbejde både som designer og mønsterkonstruktør. Hvad er fordelene eller den største udfordring ved at have begge erhvervsroller i samme stilling?


Det er en fordel, at vi kender og forstår hele processen. Som designer er det enormt nyttigt også at kunne tegne mønstre og udvikle en pasform. Man ved præcist, hvilke skæringer, som vil fungere på kroppen. Det er enormt vigtigt, når man skal lave et kropsnært stykke tøj, der skal løfte og støtte. Det er rigtig sjovt at kunne følge sin idé hele vejen, lige fra skitse til færdigsyet produkt. Den eneste ulempe er nok, at man risikerer ikke at lave de helt vilde udsving i designarbejdet, fordi vi altid har fokus på, hvordan tøjet fungerer i produktion, som for eksempel på hvad der sker, når produktet skal fungere i store størrelser. Man kan for eksempel ubevidst stoppe sig selv under designprocessen ved at tænke ”Nej, den skæring ville ikke kunne fungere med dette materiale”. Man har allerede den tekniske tænkemåde med sig i den kreative proces. Hvis man laver mønsterkonstruktionen til en anden designers produkt, så bliver man automatisk mere udfordret til at finde en løsning, det skal bare kunne fungere. Jeg er enormt taknemmelig for, at jeg får lov til at lave begge dele i mit arbejde. Jeg kan godt lide at udfordre mig selv og her kører man aldrig træt i det.


”Det er sjovt at følge et produkt fra idé til prøvesyning i alle størrelser. ”

Miss Marys designere og mønsterkonstruktører Marie-Louise, Anne og Ing-Marie.


I er jo tre designere/mønsterkonstruktører her i designafdelingen laver du altid selv mønstret til dit eget design her på Miss Mary eller bytter i?


Vi designer et antal modeller, som vi bagefter deler op i to kollektioner og så kan vi ikke styre hvor mange modeller, vi får per kollektion. Vi arbejder med flere kollektioner samtidigt, så ja, vi kommer til at arbejde på hinandens modeller. Det er præcis lige så sjovt. Det er sjovt at arbejde og følge et produkt lige fra idé til prøvesyning i alle størrelser, men det er også vigtigt at få en anden persons input og feedback på det, man laver. Man giver og tager. Man kan kalde det prestigeløst. Vi arbejder tæt sammen og når vi afprøver vores modeller, er vi oftest allesammen samlede i prøverummet, hvor vi ser på og vurderer produkterne. Vi har en god balance her, det er dét, som gør arbejdet så sjovt. Man får det bedste fra to verdener.

Materialet er meget vigtigt, det påvirker ikke kun udseende, men også funktion.


Hvorfor er det så svært at lave mønster til en bh? Bliver man nogensinde perfekt til det?


Vi arbejder med millimeterpræcision. Vi laver mønstre og tilskærer prøver, som vores syteknikere syr. Vi arbejder tæt sammen. Tekstilmaterialer opfører sig forskelligt, når man syr dem sammen. Så selvom mønstret passer, så kan det være nødvendigt at foretage justeringer efter syningen, så det passer i lige præcis denne model og i disse materialer. Dette gælder også, når vi konstruerer mønstre. Vi kan ikke blot kopiere en model i nye materialer. Oftest er det nødvendigt med ændringer i mønstret og nyt pasformsarbejde. Og nej, man bliver aldrig perfekt.

At tilpasse BH-størrelser er et præcisionsarbejde.


Hvor ofte ser du dine produkter på den rigtige krop?
Hver dag! I hvert fald på de dage, hvor vi afprøver produkter og det er næsten dagligt. Når vi udvikler nye modeller, så arbejder vi altid med pasformen på en rigtig krop. Vi arbejder aldrig på en gine! Vi ser masser af kvinder, der kommer her som prøvemodeller, mens vi arbejder med at udvikle nye kollektioner. Det er så vigtigt at se, hvordan BH'en sidder på så mange forskellige kropstyper som muligt. Selv på to kvinder med samme størrelse ser BH'en forskellig ud. Det er en balancegang. Hver gang vi afholder prøve, er alle vi tre mønsterkonstruktører med i lokalet for at se efter, hvordan det ser ud. BH'en skal føles lige så behagelig og se lige så smuk ud i alle størrelser. Kvinderne får også lov til at tage undertøjet med hjem, anvende det, slide og vaske det som de plejer. Nogle gange ringer de så og fortæller, at det og det er sket eller at det gnaver et sted - og så justerer vi på konstruktionen.


Omkring 20 kvinder arbejder her på Borås-kontoret og vi kender BH-størrelserne til dem allesammen. Næsten alle afprøver de nye modeller. Det er så heller ikke helt usædvanligt, at nogen pludselig trækker op i trøjen på kontoret for at kommentere på noget om den BH, hun har på. For os her er det helt naturligt, men det må se ret underligt ud for en nyansat eller nogen, der er på besøg.


”Det at stadig afholde prøvesyning her i huset er en sikkerhed for den kvalitet, som vi alle er vant til at opretholde.”


Hos Miss Mary har vi stadigvæk prøvesyning her i huset. Hvor vigtigt er det for dig i dit daglige arbejde?


Meget vigtigt. Det er en sikkerhed for den kvalitet, som vi alle er vant til at opretholde. Vi sidder væg mod væg med systuen med Eivor og Marie (vores syteknikere). Vi har et tæt samarbejde og er afhængige af hinanden. Det er skønt at tegne og tilskære mønstret - og så næsten omgående få produktet syet. Sikke en luksus! Jeg er utroligt taknemmelig for, at det er sådan - fremfor at skulle sende mønsterdelene afsted til produktion og være nødt til at at vente længe på prøvesyningen af produktet.


Skal en designer kunne sy?
Nej, men det er selvfølgelig ikke nogen ulempe. Alle har deres egne roller og kan bidrage med deres kompetance, så syteknikerne giver god feedback på vores produkter. Desuden afhænger det af, hvilket firma man arbejder hos og hvilken stilling, man har. Jeg har selv haft utrolig meget nytte af mine sykundskaber i mit arbejde, også selvom jeg ikke syr et eneste sting på arbejdet.


”Omkring 20 kvinder arbejder her og vi kender BH-størrelserne til dem allesammen”

Marie-Louise arbejder med alle trin i hele processen, lige fra valg af materiale og design til mønstret.


Hvor vigtige er materialekundskaber som designer eller mønsterkonstruktør?


Det er meget vigtigt i begge roller. Man er nødt til at tænke tredimensionelt, en BH skal kunne give støtte. Som en beklædningsdel har den en funktion udover blot at klæde huden på. Det stiller store krav til forståelse for, hvordan materialet fungerer. Den samme BH indeholder flere forskellige slags materiale.


Hvor vigtigt er kundefeedback for jer?


Meget vigtigt. Selvfølgelig er vi interesserede i at høre, hvad kunderne mener. Vi ønsker, at kunden sætter pris på vores design og pasform. Det er jo kunden, vi arbejder for.


Er der forskel mellem din personlige smag og de produkter, du designer?
Ja. I min rolle som designer har jeg Miss Marys kunde i fokus. Men selvfølgelig har jeg nogle personlige favoritter.


Hvis du kunne vælge 3 personlige favoritter, som du selv kan lide at have på, hvilke ville det så være? Er det kun bh'er, du selv har designet eller lavet mønster til?

CONFIDENT med spacer-skål er min absolutte favorit. Den er stilren og smuk uden kruseduller. Personligt foretrækker jeg formpressede skåle med en let vattering præcis ligesom denne. Jeg føler mig bedst tilpas med at have det på. Jeg kan også godt lide funktionen ved Spacer-materialet. Materialet er behageligt at have på, vatteringen lader luften slippe igennem og derfor bliver det aldrig varmt. BH'en er designet af vores tidligere designchef Tarja-Mari, mens jeg selv har lavet mønstret.

Floral Sun bøjle-BH er fremstillet i eksklusivt designsamarbejde med Lars Wallin.


Min anden favorit er FLORAL SUN, som vi har lavet i samarbejde med Lars Wallin. Han har designet, mens Anne lavede mønstret og pasformen. Jeg elsker begge farver (blå og rød), men foretrækker den røde, hvis jeg skulle vælge. Den har så smukt broderi og fine detaljer med de tungeformede blonder, der titter op langs skålkanten.

JOY bøjle-BH med flade sømme og let vattering i skålen.


JOY er min tredje favorit. Den er helvatteret, så derfor er den helt sikkert storfavorit for mig. Den er ikke formpresset, men skålsømmene er så flade, at de ikke næsten kan ses under blusen. Den giver en rigtig flot form og løft. Skålen er perfekt skåret. Stilen er tidløs, men samtidigt meget moderne. Joy dukker op i lidt forskellige varianter som en sæsonnyhed i en kortere periode af og til. Nogle gange har vi for eksempel beklædt den med blonder eller blomstret stof. Ing-Marie har lavet mønster og pasformen til den, mens Tarja-Mari har designet den.


5 Hurtige spørgsmål


T-shirt bh eller skåle med sømme?


Privat foretrækker jeg at have en T-shirt BH på, men på arbejdet er det sjovest at arbejde med skåle med sømme, eftersom man kan variere og kombinere materialer i det uendelige - og det elsker jeg.


Basisfarver eller farveglad?


Jeg har næsten kun sort på privat, men på arbejdet er det sjovest at arbejde med farver.


Bikini eller badedragt?


På stranden foretrækker jeg at have bikini på, men på mit arbejde foretrækker jeg at lave badedragter.


Body eller bh + trusser?


Både privat og som designer foretrækker jeg BH + trusser.


Vatteret eller uvatteret?


Privat anvender jeg kun vatterede skåle, men på arbejdet er det sjovest at arbejde med uvatterede skåle, fordi det er en større udfordring og stiller flere krav.


Læs mere her om vores designafdeling og kunsten at skabe en BH i en tidligere blogartikel. Hvis du har spørgsmål til Marie-Louise eller andre i vores designteam, så kan du skrive det i kommentarfeltet nedenfor.

You may also like